Nu är det djur igen

Jaa, alltså, hörni... Aldrig får man vara riktigt glad!

Knappt har man hunnit börja glädja sig åt alla pigga pippisar som kvittrar i vårsolen förrän öronen plötsligt fylls av de dumma tamfåglarnas tröstlösa skrikanden. Välmenande hussar och mattar ställer sina fjäderfäns burar i fönstren så fort tempen kryper upp över 15 grader!
Ursäkta mig, men burfåglar har väl i jösse namn inget att sjunga för? Alltså, det kanske bara är jag som inte förstår, men sitter man i bur från kläckning till ryggläge så kan man väl åtminstone låta bli att gapa så förbaskat?!

Nej, nu ska vi inte prata djurhållning! Vi kastar oss istället över dagens fråga:

Robert har bekymmer som känns lite viktiga att ta upp i stundande sol- och badtider. Så här skriver han:
"I mitt liv som vindsurfare ställs man ofta inför dilemman och problem. Här kommer det senaste i raden, den här gången gällande bommen (den man håller i):
Kolbommen har en speciell sandwischkonstruktion i ändarna av monocoquerören och håller för det mesta.
Alubommarna har styvare rör och är utan skarvar i fronten. Finns både med smalt och lite tjockare grepp. Alla bommar kommer utrustade med ett frontbeslag som får masten att sitta stenhårt på alla typer av master. Snälla Berit - vilken ska jag välja?!?"

Jahahaa, du, Robert, det här är verkligen ingen lätt kokosnöt att bita hål på utan framtänder!
I thailand vet jag att de flesta surfare väljer kolbom på grund av de lätta och manöverdugliga egenskaperna. Detta enligt min man, som ofta är i Bangkok på affärsresa. Det är i och för sig inte ofta han får rast från de långa och svettiga affärsmötena han har med sina kvinnliga affärsbekanta på diverse hotellrum - men när det väl händer brukar han försöka ta sig ned till stränderna.
De hjälpsamma och glada värdinnorna på mottagningarna som min man ibland måste besöka för sin gikt, säger också att en riktigt styv bom är det bästa, oavsett smalt eller tjockt grepp.

Hoppas detta har gett dig lite lättnad, Robert, eller att du i alla fall kommit närmare en lösning. Du ska se att oavsett vad du väljer så får allt ett gott slut, eller som min man så gulligt brukar säga på engelska efter att ha varit i Thailand en månad - "happy ending"!

/B.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0